Ofte stillede spørgsmål
Få svar på nogle af de hyppigste spørgsmål om SKJOLDET, installation og funktion.
Hvis ikke du finder svar her, så skriv endelig til os på support@skjoldet.dk - vi er her for at hjælpe.
Generelle spørgsmål
Hvad hjælper SKJOLDET mod?
SKJOLDET beskytter dig mod usikre og falske hjemmesider. Hvis du modtager en SMS eller e-mail med et link, og du klikker på det, så kan SKJOLDET advarer dig, hvis siden er farlig eller forsøger at snyde dig. Se hvordan det ser ud under oplevelser.
Hvordan virker SKJOLDET?
SKJOLDET viser en notifikation i browseren på de enheder, hvor du har installeret det, når du besøger sider, der forsøger at snyde dig eller er usikre. Dette giver dig mulighed for at undgå potentielle svindelnumre. Se hvordan det ser ud under oplevelser.
Advarer SKJOLDET i min mail?
Nej, SKJOLDET advarer kun i browseren. Det er sådan, at vi ikke sidder direkte i din mailboks, da der også kan komme fup sms'er og være fup annoncer på andre hjemmesider. Derfor sidder vi som et skjold på din browser, så når du besøger en hjemmeside, som er åbnet fra en mail (hvilken som helst mail), sms eller en annonce fra en anden hjemmeside (så længe det er på den enhed og browser, hvor SKJOLDET er installeret), så scanner vi hjemmesiden og tjekker om vi mener der kan være snyd indblandet og kommer der med en notifikation. Se hvordan det ser ud under oplevelser.
Er SKJOLDET gratis?
Ja, SKJOLDET er helt gratis, fordi vi mener, at alle skal have mulighed for at beskytte sig selv mod IT-kriminalitet. Vi får lige nu støtte fra Microsoft.
Hvem kan bruge SKJOLDET?
SKJOLDET er designet til alle aldersgrupper. Dog kan det kun hentes af personer over 18 år. Forældre eller værger kan bruge deres egen e-mail for at installere det til deres børn.
Børn, unge, voksne og ældre. Alle aldre skal undgå svindel.
Hvor hurtigt reagerer SKJOLDET?
SKJOLDET er lynhurtig. Den kan fortælle om en hjemmeside er potentielt svindel på et par sekunder.
Hvilke browsere understøttes af SKJOLDET?
SKJOLDET understøtter Chrome, Edge, Firefox og Safari på computere. Firefox på Android og Safari på iOS.
Hvorfor kan jeg ikke bruge Chrome på telefonen?
SKJOLDET beskytter desværre ikke i Chrome, da Google ikke tillader udvidelser på telefonen.
Kan jeg bruge SKJOLDET på flere enheder?
Ja, du kan installere SKJOLDET på flere enheder, både mobil og desktop, så du er beskyttet, uanset hvilken enhed du bruger. Du skal kun registrere dig en gang og kan derefter genbruge din aktiveringskode på flere enheder.
Er SKJOLDET sikkert at bruge?
Ja, SKJOLDET er udviklet med fokus på sikkerhed og privatliv. Vi indsamler kun de nødvendige data for at kunne beskytte dig, og vi deler aldrig dine oplysninger med tredjeparter uden din tilladelse. Vi bruger Microsoft Datacentre i Norden og Europa, og vi bruger Microsoft Azure serverinfrastruktur.
Jeg kan ikke finde min aktiveringskode?
Det kan ske at aktiveringskoden bliver væk. Hvis du ikke kan finde din aktiveringskode kan vi sende den til dig igen. Skriv til os på support@skjoldet.dk.
Typer af notifikationer
Hjemmesiden virker usikker
Denne notifikation betyder at hjemmesiden har dårlig sikkerhed, da hjemmesiden ikke er krypteret. Det betyder, at hvis du indtaster dine personlige oplysninger er de frit tilgængelige.
Hjemmesiden er ny
Her opfordrer vi til at overveje troværdigheden af hjemmesiden, da den er ny og der ikke findes anmeldelser af den endnu.
Hjemmesiden virker tvivlsom
Hjemmesiden tvivlsom og derfor bør man overveje troværdigheden af hjemmesiden, da den kan være falsk og dermed forsøge at stjæle dine oplysninger.
Hjemmesiden virker meget usikker
Hjemmesiden virker meget usikker og derfor bør man overveje troværdigheden af hjemmesiden, da den kan være falsk og dermed forsøge at stjæle dine oplysninger.
iPhone spørgsmål
Hvorfor kan jeg ikke registrere mig?
Du kan følge guiden til iPhone her
Det er vigtigt, at du åbner app'en og følger trinene inde i den. Trin 1/2 er særligt vigtigt for at tillade skjoldet inde i indstillinger. Du skal trykke på den blå knap “Åben indstillinger” hvor du kommer ind i indstillinger og der er to ting du skal tillade som vist på billedet. Hvis dette ikke er gjort rigtigt kan man ikke komme videre til registrering.
Dernæst går du tilbage til app'en og trykker på "Åbn Safari”, hvorefter du kommer til registrering.
Hvordan fås SKJOLDET til iOS 18?
iOS 18 opdateringen giver lidt problemer da Apple har ændret en del, så derfor har vi lavet en lille videoguide der forhåbentligt kan hjælpe som findes her i bunden af siden: https://skjoldet.dk/pages/ios
Du kan også følge denne skriftlige vejledning.
1. Åben SKJOLDET app
2. Tryk "Åbn indstillinger"
3. Søg på "Udvidelser" inde i indstillinger i søgelinjen øverst
4. Tillad både altid og alle websteder som der er vist på billeder inde i appen
5. Gå tilbage i appen
6. Tryk "Åben Safari"
7. Hvis ikke registreringssiden åbner, så skal du lukke safari. Gå tilbage til SKJOLDET app og trykke "Åben Safari" igen
8. Registrer og aktiver
Registreringssiden kommer ikke frem?
Prøv at lukke Safari og SKJOLDET appen. Derefter åbn appen og tryk “åbn Safari” igen hvor registreringssiden kommer frem. Hvis ikke det kommer frem, kan det være alt ikke er tilladt.
Er SKJOLDET aktivt?
Du kan se, om SKJOLDET er aktivt ved at gå ind på skjoldet.dk, så kommer der en notifikation op
Hvorfor viser appen guiden?
Appen viser altid samme billede, da det også er en guide til at få SKJOLDET. Du kan se, om SKJOLDET er aktivt ved at gå ind på skjoldet.dk i din browser, så kommer der en notifikation op om at SKJOLDET er aktivt og klar til at advare dig.
Hvor finder jeg min profil?
Gå til skjoldet.dk. Tryk på puslespilbrikken i søgelinjen. Tryk derefter på SKJOLDET i den pop-up der kommer. Tryk til sidst på min profil.
Android spørgsmål
Hvorfor skal jeg bruge Firefox?
Vi ville ønske, at man kunne bruge Chrome på telefonen. SKJOLDET beskytter desværre ikke i Chrome, da Google ikke tillader udvidelser på telefonen. Det er ikke vores valg, vi ville rigtig gerne lave det til Chrome, fordi vi ved hvor mange der bruger det. Derfor skal du som Android-bruger bruge Firefox.
Du kan som en mellemvej stadig bruge Chrome til dine sædvanlige hverdagsting, men så sætte Firefox som standardbrowser. Så hvis du trykker på links fra mail eller sms, så kommer du ind i Firefox hvor SKJOLDET sidder.
Hvor finder jeg min profil?
Du går ind på Firefox. Trykker på de 3 lodrette prikker til højre for søgelinjen. Her trykker du på 'Udvidelser' i menuen. Derefter trykker du på SKJOLDET, hvor du kan tilgå din profil.
Er SKJOLDET aktivt?
Du kan se, om SKJOLDET er aktivt ved at gå ind på skjoldet.dk, så kommer der en notifikation op.
MitID virker ikke på Firefox?
Åben indstillinger i Firefox appen, rul ned og og klik på "åben links i apps" skift til "altid" så virker MitID med Firefox browser på Android.
Computer spørgsmål
SKJOLDET på Chrome?
Du kan følge guiden til Chrome på computeren her: https://skjoldet.dk/pages/chrome
SKJOLDET på Edge?
Du kan følge guiden til Edge på computeren : https://skjoldet.dk/pages/edge
SKJOLDET på Firefox?
Du kan følge guiden til Firefox på computeren : https://skjoldet.dk/pages/firefox
SKJOLDET på Safari?
Du kan følge guiden til Mac i Safari her: https://skjoldet.dk/pages/safari
Jeg bruger flere browsere på computeren?
Det er intet problem. Du kan sagtens bruge SKJOLDET på flere enheder og browsere. Da du allerede har registreret dig, skal du ikke gøre det igen, men brug din aktiveringskode. For at komme til aktiveringssiden skal du trykke på “Er du allerede registreret, tryk her” i bunden med grå tekst.
Hvor finder jeg min profil?
Du går ind på din browser. Trykker på puslespil brikken til højre for søgelinjen. Her trykker du på 'Udvidelser' i menuen. Derefter trykker du på SKJOLDET, hvor du kan tilgå din profil.
Er SKJOLDET aktivt?
Du kan se, om SKJOLDET er aktivt ved at gå ind på skjoldet.dk, så kommer der en notifikation op.